2009/06/16

Our Wedding

Rintitan majlis pernikahan Aq dan Cat pada 5 Jun 2009, Jam 1800. Pada hari kejadian, Aq mula merasakan debarannya nasib baik mendapat sokongan keluarga dan rakan-rakan. Terima kasih kepada Ed bertugas sebagai tukang amik gambar resmi dan peneman tidur Cat, Hint bertugas sebagai peneman tidur Aq dan Empbhone bertugas sebagai Pengantin Will Be. Mereka semua selama 3 hari dan 2 malam bertungkus lumus menjayakan majlis ini. Terima kasih.

Debaran mula terasa apabila waktu pernikahan daripada jam 1930 berubah kepada jam 1730 dua hari sebelum hari kejadian. Takut betul majlis tidak berjalan lancar kerana ada perubahan di saat-saat akhir. Alhamduillah semuanya dipermudahkan.

Kami bertolak selepas Solat Jumaat ke rumah mempelai. Aq bertindak cool walaupun lawak Hint kadang kala mencuakkan Aq seketika. He he he.

Dialog YM dengan Joe semalam menceritakan perasaan Aq selepas lafaz

Joe: so how's ur life lately?
Joe: best x kahwin?
Aq: aq pasti ko pun tau jawapannya
Aq: sebagai seorang muslim sudah hampir lengkaplah
Joe: tanggungjawab anda bgmana pula?
Aq: kena laksanakan tangungjawab
Aq: berat oi
Joe: hahaha
Joe: tau xpe
Aq: hehehe
Joe: sound like u were been married for 10years je kan..

Lepas sahaja lafaz selesai. Suasana sedih kegembiraan mula menyelubungi majlis yang suci ini. Terharu dan sedih mula terpancar di riak wajah masing-masing.




Majlis kami penuh dengan adat seperti majlis ketika zaman-zaman emak bapak kita. Selesai sahaja majlis pernikahan. Bermula aktiviti-aktiviti yang lain seperti berzanji, malam berinai, berkhatam, "toll", bersanding,lambung, beriring, makan berdamai, tidur berteman. Sungguh memenatkan.
Isi berzanji adalah kisah riyawat Nabi Agong Muhammad S.A.W secara berurutan daripada salahsilah keturunan, zaman kanak-kanak, zaman remaja sehingga di angkat menjadi rasul. Turut disertakan sifat rasulullah yang menjadi teladan pada umat Islam. Tujuan di adakan berzanji bagi mendapatkan keberkatan pada sesuatu majlis.

Majlis rasanya Aq sudah terangkan pada bebelan yang lepas. Pada tajuk bebelan Raha & Wanne's Wedding beberapa bulan yang lalu. Sila ketik untuk mengetahui lebih lanjut berkenaan adat malam berinai. Seronok betul kena tepung tawar kena baling dan renjis oleh keluarga, sanak-saudara dan rakan-rakan. Pada malam tersebut Aq, Hint dan Empbhone tidur dirumah makcik Aq kira rumah bersanggah.

Belah pagi pada keesokan harinya, majlis berkhatam diadakan. Kebiasaannya majlis berkhatam diadakan bagi menandakan seseorang sudah tamat membaca Al-Quran akan tetapi bukan bermaksud tidak perlu membaca lagi. Majlis ini menandakan bahawa seseorang itu tidak perlu bimbingan seorang guru lagi hanya perlu mengasah bacaan Al-Quran dengan sendiri. Dalam kenduri tersebut, seorang guru akan dipanggil untuk menyemak bacaan para bakal khatam Al-Quran. Ayat-ayat Al-Quran dari surah-surah yang terakhir dalam Al-Quran bermula dari surah Ad-Dhuha sehingga surah An-Nas akan diperdengarkan kepada tetamu dan setelah tamat tuan guru tersebut akan membacakan doa khatam Al-Quran, menandakan pengiktiraf tamat membaca Al-Quran.



Biasalah kalu tiada toll tidak sah. Masa majlis tengah berjalan lancar ini, duit toll boleh abis pula kerana tukang pengatin will be terlalu panik kerana pertama kali menjawat tugasan tersebut. Kelakor betul. Setelah memberi password kepada mak andam barulah, Aq dapat duduk bersanding. Keras dan malu. He he he. Kemudian adat lambung. Lambung duit dan coklat. Seronok betul tengok kanak-kanak, keluarga dan sanak-saudara berebut balingan kami berdua-dua.

Ini memang diminta oleh ibu mertua Aq dan bapa Aq untuk adat beriring. Mempelai akan berjalan pada kain batik lepas daripda pelamin ke bilik mempelai. Dulu masa mak dan ayah Aq khawin pun ada buat macam ini. Walla.

Pada malamnya pulak, ada aktiviti makan malam bersama keluarga dan sessi mengasah suara dan bakat. Mempelai kena belanja keluarga makan malam. Mempelai tidak dibenarkan tidur bersama sehingga majlis bertandang di mempelai lelaki selesai. Pada malam hari, Aq ditemani Hint dan Empbhone. Dan pada belah rumah bertadang Cat ditemani oleh AP. Ini adalah bagi tujuan menaikan seri kedua-dua mempelai.

Akhir sekali. Di ucapkan terima kasih kepada keluarga, saudara-mara, jiran-jiran dan rakan-rakan yang menjayakan majlis kami berdua. Turut terima kasih yang hadir daripada jauh walaupun masing-masing sibuk dengan urusan masing-masing. Sekian terima kasih.

p/s: Majlis Bertandang tempat Aq masih tidak perolehi gambarnya lagi. Nanti-nantilah

16 ulasan:

- j o h a r i - berkata...

oh tahniah..
prepare la utk next step plak kan..
dgr crte nk bunting pelamin..
one again, bleh ke? hehehehe..

Hint PerihaL berkata...

Jo, jgn pandang rendah dgn keupayaan beliau..perghh..dia mmg mantap..aku dapat rasa aura hebat ketika menemani tidurnya..

InsyAllah..Bunting pelamin..

Yazid...

*(sambil pegang bahu beliau)
Aku yakin dengan kau....

faizsaaid berkata...

tahniah yazid, semoga bahagis selamanya

faizsaaid berkata...

eh silap, bahagia selamanya

myself berkata...

ada rejeki, insyallah dapat baby awal...
apa yang penting, kalau pindah rumah sila jemput hint
dia lagi kuat dari aku
sebab hari2 bergelumang dgn jentera berat...
hahahahahaha run

aku pun ada pergi majlis tu dgn ....
mmg gumbira la dan rasa sgt teruja...

en_me berkata...

ammvoiii sonoknyerr abang teww kahwenn kannns.. tahniahhh

Faiz Faiza berkata...

1st time tau psl adat mengiring..adat nogori ke? simbolik btul!

Faiz Faiza berkata...

moga dr saat bdua terus btiga empat dan seterusnya, dimakna dengan berkat ILAHI (mudah cakap, semua benda lepas ni lagila nk kena ambil kira BERKAT-NYA)

sukanya tgk kgkwn dh bdua (jgn tnya bila akak punya* dgn nada bengang)~jokin'

Yazid Husain berkata...

to johari

thanks

jangan cakap macam itu, rezeki tuhan kita tidak tahu. he he he

semoga di permudahkan. amin

to hint

amin

to faizsaaid

amin. thnaks

to faizsaaid

faham, tidak mengapa

to myself

amin.

itu aq terfikir juga

kuikuikui

to en me

thanks

to faizfaiza

akak, itu adat dari daerah muo. bapak saya orang muo, mertua orang muo juga, keluarga kami ramai orang muo.

to faizfaiza

haah. betul tu

baru nak tanya. akak bila lagi?

[S]itie [B]Um [B]Um berkata...

tahniah

Yazid Husain berkata...

thanks

peyus berkata...

congrat2..semoga kekal smpi akhir hyt..lme gler ak tgglkn dunia blog..tup2 ko dh kawen..xD

Edy Stoberi berkata...

Tahniah Yazid & Cat.
Maaf ats segala kekurangan.
Halal semua makan minum.
terima kasih ats segalanya.

Yazid Husain berkata...

to peyus

amin.

thanks. itulah lama sangat engkau menghilang.

to edy

its okay. thanks juga kat engkau

circleinspoon berkata...

akhirnya pics!
slamat dh sorang...
pasni sapa laks???

Yazid Husain berkata...

who next?

kalu teratak 42 fit, empbhone n kucai

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails