2009/06/17

Married With Family Too

"You not only married to her but married to his family too"
Empbhone, 7 Jun 2009

Itulah kata-kata Empbhone setelah majlis kami selesai. Empbhone sangat teruja kerana tiga hari terlibat secara langsung. Aq kira Ed dan Hint turut juga teruja. Mereka pasti ada padangan yang berbeza mengenainya. Kami hanya mampu mengucap terima kasih tidak terhingga.

Setelah majlis bertadang selesai. Aq pulang ke rumah emak ayah mertua di Muo selama 2 malam dan kemudian pulang ke rumah emak ayah di Punggor. Kami menghabiskan cuti kami dengan mengujung rumah saudara-mara di kawasan Muo. Ini adalah salah satu adat yang perlu dilakukan. Bagi Aq ia bukanlah satu adat semata-mata, dengan cara ini kita boleh mengenali adik-beradik dan saudara mara belah mak ayah mertua kita dan malah dapat mengenalkan isteri kita dengan adik-beradik dan saudara mara mak ayah kita.

Sebagi balasan, kami akan memperolehi hadiah kujungan. Kebiasaannya kain batik dan kain pelikat lepas. Kadangkala salam keruk. Dan terpulang kepada orang yang memberi hadiah. Ada suatu hari itu dekat 11 buah rumah kami kujung. Seperti mengujung ketika hari raya pula. Kami kenyang air. Huh. Itu belum kami menelefon untuk buat kujungan, pasti makanan berat terhidang. Adat seperti ini bagus untuk dipertahankan, ia bukan sahaja dapat mengenali saudara-mara malah mengeratkan hubungan kekeluargaan.

p/s: Simbolik pemberian kain pelikat dan kain batik masih Aq tidak mengerti sehingga sekarang. ???.

11 ulasan:

[S]itie [B]Um [B]Um berkata...

simbolik je kot.. tp x tahu utk ape. hehe

aiyrie berkata...

Assalamu'alaikum,

Tahniah yang teramat sangat buat Encik Yazid dan Isteri.

Pertamanya, saya ingin memohon keampunan dan kemaafan yang teramat sangat kerana tidak dapat menghadirkan diri ke majlis Encik Yazid tempoh hari. Majlis Cik Sakinah Eh! Silap, Puan Sakinah juga tidak dapat saya hadiri. Maklumlah, waktu cuti-cuti begitu memang banyak jemputan. Dan saya terpaksa menjadi pemandu buat Ibu saya memenuhi jemputan saudara dan kerabat.

Keduanya, memang betul. Saya teramat bersetuju dengan falsafah perkahwinan yang begitu. Kita sememangnya bukan hanya berkahwin dengan seorang wanita itu sahaja. Tetapi juga kita akan berkahwin dengan keluarganya. Berkahwin dalam erti kata menerima seadanya akan dirinya (pasangan kita) dan keluarganya.

Ketiga, antara adat yang sangat baik. Bahkan boleh saja ia menjadi ibadah yang berpahala jika kita niatkan untuk mengeratkan silaturahim kekeluargaan lillahi ta'ala. Jangan biarkan adat itu berlaku hanya sebagai adat, kerana adat yang tidak bercanggah dengan syari'at boleh sahaja memberikan kebaikan di dunia dan akhirat jika didasari dengan niat kerana Allah.

Keempatnya,
Ko telah berjaya membuatkan aku menjadi down. Arrgghh!!! Dilema 25 (D25) telah kembali menjelma. Tapi kini lebih teruk kerana dia telah bermutasi menjadi Dilema 27 (D27).

Sekian sahaja dari saya.

Wassalam...

hazali berkata...

maybe simbolik
atau boleh digunakan pada hujung minggu tgk tv kat rumah
pasal malas nak pakai suar
selesa orang kata...

tz berkata...

kain batek and kain sarung..
simbolik dia is..senang nk terjah..


hahahahha...
siot la aku

Hint PerihaL berkata...

ko pkai kain batek..cat pkai pelikat..itu lebih simbolik..

- j o h a r i - berkata...

aku lebih prefer hadiah "salam keruk" itu..yg itu pon simbolik gak kan

dariremus berkata...

Tahniah dan Selamat Pengantin BAru Encik YAzid!

JKiNG berkata...

Tahniah dan selamat pengantin baru utk Yazid dan pasangan...

Yazid Husain berkata...

to sitie bum bum, hazali, tz & hint

menurut mak long isteri Aq, kain ini akan digunakan apabila perlu.

bermaksud pada suatu ketika Cat akan pakai kain batik yang banyak ketika itu. hehehe

kain pelikat mungkin untuk beribadat.

to aiyrie

pertama, aq mahukan hadiah. it okays aq faham.

kedua, memang setuju dengan pendapat engkau

ketiga, betul niat penting juga

keempat, huhuhu. sabar

to johari

haah. aq setuju.

to dariremus & JKing

terima kasih

Princess Liyana berkata...

Bro,
ni pun kena bg ucapan panjang lebarni..

hehe yana minta maaf, kami kancil clan, tidak dpt menghadirkan diri ke majlis perkahwinan bro..thanks kerana sudi menjemput kami..

SELAMAT PENGANTIN BARU!huhu moga bahagia hingga ke akhir hayat..;)

pst: tk lama lagi mesti dpt baby comel cam sis Cat...huhu

Yazid Husain berkata...

amin.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails