2007/10/24

Kacang Pool Make Me Full

Image From Cikgu Azleen

Rupanya di JB ada makanan tersendiri yang dikenali sebagai Kacang Pool yang diri daripada roti, kuah kacang daging dan telur. Akhirnya Aq mengenali Kacang Pool rupa dan cara memakan Kacang Pool.
Ketika driver (orang yang bertangungjawab mengenalkan Aq kepada Kacang Pool) tengah mencari parking, dia menyuruh Aq menempah Kacang Pool sendiri di gerai Kacang Pool Haji dekat Balai Bomba, Jalan Susur 5, Jalan Tun Abdul Razak. Keras juga Aq sebab Aq tidak tahu kaedah makan Kacang Pool yang sebenar. Akhirnya Aq menggunakan tangan walaupun ada sudu diberi. Memang sedap!!!. Boleh check website Kacang Pool Haji.

Cara-Cara Membuat Kacang Pool

Bahan-bahannya:
Kacang parang 2 paket (direbus hingga lembut dan kulitnya dibuang)
5 ulas bawang merah
5 ulas bawang putih
satu inci halia
sedikit jintan manis
sedikit garam

Cara-caranya:
1) Bawang merah, bawang putih, halia dan jintan manis dikisar halus.
2) Tumiskan bahan yang telah dikisarkan tadi dan bila naik bau masukkan
kacang parang dan sedikit garam.
3) Hidangkan bersama telur mata sapi, bawang yang dicincang dan cili hijau.
4) Perahkan sedikit limau kasturi dan bubuh sedikit lada putih di atas sajian.
5) Di makan bersama roti peranchi atau roti potong yang dibakar (disapu mentega atau jem garlic bread)

Sumber: Unit Media dan Komunikasi, Pejabat Menteri Besar Johor

p/s: Meh makan Kacang Pool. Memang terangkat abesh!!!.

15 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

hah tz...ape lg...resepi dh ade...tolong la masakkan..bahan2 aku support...kekeke...kalo tz yg masak...pasti 2x lebih sedap...(kembang lubang idung tz)

Yazid Husain berkata...

kalu tz masak resepi ini, aq nak try nak bandingkan dengan haji k. pool punya. yum yum

فيصل berkata...

yeke? tambah la kentang lecek... kacang pool kentang lecek pedas.. he he he

Yazid Husain berkata...

tak abis kentang lecek dia. aq makan dari siang sampai sekarang masih kenyang

Fairuz berkata...

susr 5? bukan ke tu area area maknyah dulu? or aku salah tempat??

peyus berkata...

hahaha..abg aku promote bnde ni kt family aku jumaat mgu lps..aku br nk wat pos psl bnde ni..tgk2 ko dh wat..haha..

tmpt ko beli mmg same ngan tempat aku beli..dkt ngan balai bomba..kacang pool haji terpampang kat signboard kedai 2..hahaha..

what a coincidence..=D

peyus berkata...

info tambahan..harga die 4 hinggit..
pas2,balai bomba yg dkt 2,tmpt mak aku n semua adik-beradik die selalu beraya time kecik2 dlu..haha..sambil beli kacang pool,dpt gk dgr kisah2 zaman kecik mak aku..uhu..

Tanpa Nama berkata...

hahahahha... tak kuasa aku nk buat.. ceh! saje je ko ea abeming..

Yazid Husain berkata...

to fa
untuk pengetahuan anda mak nyah berpindah jalan dhoti kembali

to peyus
ha ha ha. lambat lah ko masuk entri. nak promosi kacang pool yang sedap

to peyus
tambah info kat kg melayu lagi best. buka sampai 1.3 pg

to tz
cuba buat aq nak bandingkan dengan haji k pool

peyus berkata...

hahaha..mmg sedap..smpi skg t'ngigau2 kt kacang pool..uhu..

kt kg.melayu?? dpn masjid 2 ke?? klu kt c2,aku slalu g mkn setiap kali trn jb..aku kejar murtabak kt c2 jek..haha..

Yazid Husain berkata...

aq sampai sekarang masih lagi terasa keenakannya. aq rasa nak bawa budak-budak teratak 42 makan kacang pool

Fairuz berkata...

thanks. sesusah je blanje :D

circleinspoon berkata...

arkk...lamanya aku tak makan!!!
lapaunyer...hukhukhukk

Yazid Husain berkata...

to fa
semua nak free, payah juga. kalo nak rasa mesti keluar modal sikit

to cirleinspoon
memang best yum yum

peyus berkata...

aku wat entry gk psl kacang pool..haha..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails