2010/08/10

First Fever

First fever for Eshal. Hehehe. Memang cuak. Aq sangat takut. Eshal seperti biasa bermain dan aktif menyebabkan Kami kurang menyedari Eshal sudah deman. Apabila petang Cat amik Pegion Baby Digital Termometer untuk check suhu badan Eshal. Pegion Baby Digital Termometerini hampeh sikit, amik suhu selama 5 minit. Aq juga yang beli kelam-kabut. Huhuhu.

37.6 darjah celcius.

Terus Kami bersiap untuk ke Klinik Al-Azim cawangan Bukit Baru, Melaka. Muka Eshal sudah mula kemerahan. MD check mengunakan Infared Termometer. 38 darjah celcius. MD tanya Cat macamana tahu Eshal deman. Cat cakap check dengan termometer. Kena bagi ubat 1.5 ml 250ml Paracetamol perisa orange.

Eshal juga dijeram dengan air asam dan bunya raya supaya panas tidak naik mendadak. Setiap jam jeram dengan air asam. Kemudian dengan bunga raya. Amik beberapa helaian bunga raya dan perah didalam air supaya bendalir bunga raya keluar. Kemudian sapukan di atas kepala.

Menjelang malam mula kurang. Alhamduillah. Kena juga kerap bagi susu. He he he. Setiap  jam Aq terjaga untuk jeram kepala Eshal dengan air bunga raya sehingga menjelang pagi. Alhamduillah sudah berkuangan.

p/s: Cat MC hari ini, Cat dapat jangkitan daripada Eshal.

2 ulasan:

Siti fairuz yusof berkata...

1st fever Eshal...huhuh comel..nwy cara moden ley guna cool fever, ley beli @ mana2 farmasi..Take care Eshal n mama Eshal..Papa nyer jgn terkena jangkitan lak..:D

Yazid Husain berkata...

guna juga cool fever.

paling senang matikan kipas. terus berpeluh

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails