2010/07/30

Bagaikan Semut Hitam diatas Batu Hitam

وَمَا أُمِرُوا إِلاَّ لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ  

Maksud Nya : “Pada hal mereka tidak diperintahkan melainkan supaya menyembah Allah dengan mengikhlaskan ibadah kepada Nya.” 
Surah Al Baiyyinah Ayat : 5 

Minggu lepas Kami ada berbincang mengenai keikhlasan ketika berkerja.

Beberapa minggu-minggu lepas, di organisasi Aq telah masuk beberapa personal-personal yang bermotivasi  tinggi. Aq juga dapat melihat keprofessionalisma dan persona mereka sangat terselah. Di dalam hati Aq terdetik adakah mereka akan kekal bergitu atau sekadar penyapu baru sahaja. Aq berharap berkekalanlah.

Kemudian Cat ada cerita kisah-kisah keikhlasan ketika berkerja. Aq terfikir sejenak, Aq kadang kala menrungut. Inilah itulah. Adakah Aq berusaha untuk berubah lebih baik demi organisasi  kita berkerja atau keluarag kita atau diri sendiri. Padahal tiap-tiap bulan kita memperolehi gaji. Dengan gaji ini kita makan, minum, ada tempat berlindungan, boleh pakai kereta, dan pelbagai lagi. Huh. Aq sekadar mengingatkan diri Aq supaya berubah. Jika tidak berpindah sahaja atau keluar dari organisasi yang sekarang ini. He. Sanggup?

Dulu Arwah Atok Aq pernah pesan dalam hidup keberkatan yang di cari. Pangkat, harta, kekayaan dan kemewahan akan datang kemudian. Walaupun terasa teraniaya dengan ketua-ketua yang berpangkat tinggi. Biarkan nantikan mereka dibawah juga. Sekadar luahan. He he he. 

Setelah itu .....

p/s: sekadar ingatan untuk Aq.

6 ulasan:

Siti fairuz Yusof berkata...

mmm..mcm nilah hidup mkn gaji..semuanya bgtg kpd individu samada kaki kipas ke x..kipas lebey dpt lebey..kipas sket dpt ciput jer..kalu yg dh bekerja lama n setia tp majikan x prihatin, wats point to be loyal..huhuh..betul x?

embun berkata...

hehe aku camni la baru rasa jadi penyabu baru pasni jadi penyapu buruk lak ekeke..

kipas pun keje bnyk gak nak setel, kje dgn melayu kan, bos mana buat keje

cat berkata...

embun

pada aku lah kan, kite kalau asik nak komplain tpt kite keje ni x baguslah apelah tanpa buat apa2 yg utk perbaiki keadaan yg x bagus 2. baik kite berhenti bekerja dan cari kerja yg kite rase lebih baik, boleh puaskan hati kite..akan datang, aku pun x tau mcm mane aku..huhu..harap diberkati je lah..amin..kan ab kan..

en_me berkata...

salam jumaat ajit ittewww..

Yazid Husain berkata...

to siti fairuz
hehehe. itu kalu kerja dengan orang kita. hehehe. janji ikhlas.

to embun
kerja demi kepuasan
work for assignment. mesti best

to cat
betul tu. amin

to en me
salam jummat.

Tanpa Nama berkata...

salam...yazid sori nak mencelah sket..adakah salah seorang personel bermotivasi tinggi yang baru masuk ke organisasi anda bernama mohd adha? dia akauntan@ auditor di sana?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails