2009/01/20

Kites


Acap kali juga Aq dan Cat melihat orang main layang-layang di Hutan Bandar MBJBT, Mutiara Rini. Cuma keinginan amik gambar muncul apabila melihat orang ramai mula berkkumpul ramai menjalankan aktiviti riadah dan bermain layang-layang. Seronok. Mengimbas zaman kanak-kanak dahulu. Sekarang layang-layang moden. Dahulu Aq buat sendiri bersama-sama rakan-rakan sebaya. Kemudian semua berlumba untuk mencipta layang-layang yang boleh terbang jauh.

Kami lagi setuju, jika anak-anak sekarang membuat layang-layangnya sendiri berbanding membelinya. Secara tidak langsung akan meningkat daya kreatip mereka. Ada daya saing untuk mencipta yang terbaik dikalangan rakan-rakan mereka. Bayangkanlah jika kita suapkan mereka dengan layang-layang sudah siap, susah untuk mereka hargainya. Buat sendiri lebih menghargai hasil ciptaan mereka. Hehehe. Kesimpulanya membuat sendiri layang-layang dapat mengajar anak-anak ini nilai-nilai murni. Hehehe. Cakap macam sudah lama makan garam.

Disini Aq terangkan cara-cara membuat layang-layang.Justify Full
Bahan-bahan:

1 batang lidi dengan lebar lebih kurang 1 cm dan panjang lebih kurang 80 cm
1 batang lidi dengan lebar lebih kurang cm dan panjang lebih kurang 40 cm
Surat khabar lama dengan ukuran sesuai
Pita pelekat
Pensil
Benang
Gunting
Pembaris
Cara membuat layang-layang:

Letakkan kedua-dua batang lidi secara menyilang dengan titik pertemuan pada 1/3 dari bambu yang paling panjang. Ikatkan kedua-dua batang lidi tersebut dengan menggunakan benang.

Ikat dan hubungkan ke empat ujung batang lidi dengan benang hingga membentuk seakan sedikit melengkung.Sekarang rangka layang-layang sudah siap, lalu letakkan rangka layang-layang tersebut di atas surat khabar lama.

Tanda surat khabar tersebut dengan pensil sehingga mengikuti bentuk rangka layang-layang. Tambahkan lebihan sedikit dalam ukuran lebih kurang 2.5 cm untuk garis potongan. Kemudian gunting surat khabar lama tersebut mengikuti garis potongan yang dibuat tadi

Lipat bahagian surat khabar lama ke arah belakang, lalu lekatkan pada rangka dengan menggunakan pita pelekat. Bagi memberi keseimbangan, tambahkan ekor dari surat khabar lama dan dilekatkan di bahagian bawah layang-layang.

Buatlah lubang dekat dengan tempat penyilangan batang lidi masukkan benang ke lubang dan ikatkan ke titik persilangan dan kemudian diikat pada hujung yang lain ke hujung bawah rangka layang-layang.

p/s: Memori zaman kanak-kanak.

9 ulasan:

en_me berkata...

jangan luper 17-24 feb (kalo tak silap) pesta layang layang antarabangsa di pasir gudang.. datang, jangan tak datang weiiii..

Hint PerihaL berkata...

pandai anak bapak...aku suka buat layang2 ular...amek sbtg lidi yg panjang..lipat dua..cantumkan hujung ke hujung..tampal paper.. tambah ekor..siap... =]

ajathajar berkata...

teringat ms sekolah rendah.
aku penah wt layang2 sendiri time pendidikan seni.
tapi x mo nek tinggi la layang2 tu =)

Yana Ismail berkata...

alaahai..ajar buat layang2 plak dia..ekeke

Fairuz berkata...

cara senang, g beli je. baru berapa hingget. hehee

circleinspoon berkata...

aku teringin main layang2

Yazid Husain berkata...

to en me

wah. bestnya. memang teringin hendak pergi. baik aq akan pergi

to hapi

i will

to hint

hehehehe. adik-adik mari belajar buat layang

to ajathajar

hehehe. mungkin keseimbangan tiada. hehehe

to princess liyana

boleh jadi bahan rujukan sekolah

to fa

tak nak, buat sendiri ada nilai murni

to cirleinspoon

tak pernah main layang-layang?

:+:+: Ashikyn :+:+: berkata...

alahai..comelnye. mcm zmn2 kanak2 ribena dulu buat layang2..

Yazid Husain berkata...

hehehe

comelkan? hehehe

seronok betul

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails