2007/11/19

Sometimes, We Need To Change

Masa layan Dunia Baru season ke-3, teringat Aq akan peristiwa yang berlaku sepanjang Aq study kat UMS dulu. Masa itulah "dunia baru" bagi Aq, mana tidaknya jauh daripada ibubapa dan rakan sedia ada. Di sini semua orang ingin dan bermimpikan menjumpai dengan soulmate yang sejati dan setia. Di sini kami lebih mementingkan nilai persahabatan, tidak kira jantina dan bangsa. Memang macam-macam aktiviti, peraturan dan prinsip diwujudkan demi menjaga hubungan semasa rakan-rakan sebaya. Dunia Baru season ke-3, pada eposide lebih cenderong sikap childish Opie dan tidak suka perubahan. Di mana Opie merasakan kasih Ibunya berkurung setelah kehadiran Suzana, merasakan Adif melarikan diri Opie setelah couple dengan Erika, merasakan Madiah dan Aznizah mangkin menjauhi Opie. Opie merasakan satu beban apabila dia berada di dalam suatu kancah perubahan. Akan tetapi ini hanyalah perasan Opie.

Dulu masa Aq di sana, perkara seperti Opie alami pernah berlaku juga. Aq kadang-kala rasa tidak suka perubahan, kadang-kala malas hendak bermula kehidupan baru di tempat baru bagi Aq selesa dengan keadaan Aq masa study dulu. Memang seronok masa study macam-macam aktiviti yang boleh dilakukan, mungkin kerana bebas tidak memerlukan fokus yang tinggi terhadap satu tugas. Setelah Aq berfikir sejenak, masa study "Study, makan, tidur", masa kerja "Kerja, kerja, kerja, makan dan tidur". Sekarang ini Aq seperti memaksa keadaan sama seperti dulu. Sorry la kalau Aq bersikap kebudak-budakan pada hujung minggu yang lepas.
Memoirs masa Year 1
Memoirs masa Year 2
Memoirs masa Year 3

Ini antara kenangan yang Aq simpan dalam cakera untuk dimainkan selalu. So banyak juga gambar nak upload di Bebelan Anak Tukang Jahit, setelah difikirkan masak-masak lebih baik Aq simpan di cakera keras Aq sahaja. Kepada rakan-rakan, Aq merindui kamu setelah 8 bulan merantau di JB.

p/s: Untuk menghadapi perubahan kita perlu menerima dengan hati terbuka supaya kita selesa akan perubahan itu dan perubahan adalah satu kitaran hidup "Sometimes, we need to change".

4 ulasan:

edriaty berkata...

im scared of changes.

aiyrie berkata...

aku teringat salah satu ceramah prof. HAMKA yang aku donlod...
katanya, lebih kurang macam ni...
"hidup di dunia ni, memang sentiasa berubah. Tidak ada yang tetap. Yang menjadi ketetapannya adalah berubah. Hari hujan, benar. Tapi nanti akan panas. Panas, betul. Tapi nanti akan hujan. Ada kawasan yang hujan berhari-hari, lalu banjir, benar. Tapi nanti banjir itu akan kering...."

apa yang pasti, kita manusia ini telah dikurniakan dengan akal, agar kita mampu mengadaptasikan perubahan. Setiap perubahan itu, pasti membawa kebaikan. Bayangkan siang tanpa malam, begitu juga malam tanpa siang.... andaikata kita kekal sebagai bayi.....

فيصل berkata...

aku tertarik sekali pandang pada si nori...
nori....
nori.....
memori gambar ke dua
dipetak tengah bahagian bawah
memakai tudung putih.. baju biru gelap dan seluar jeans..
peh.. mengiurkan aku...

Yazid Husain berkata...

to edriaty
sometime im scared of changes

to aiyrie
sometime we need changes "hijrah"

to fa ya sod lam
sekarang ini dia single, ramai nak tackle balik...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails