2007/03/22

Excessive Daytime Sleepiness

Sejak akhir-akhir ini aq sering kali terlelap ketika dalam proses menaip document, duduk di atas kerusi, sedang berfikir dan menghadap komputer. Semalam aq di beri tugas untuk menamakan 3 produk baru. Dalam keadaan sedang berfikir sedar-sedar aq dah terlelap dan kemudian staff disini suruh aq duduk dibilik sebelah akan tetapi aq terlelap ketika baca newspaper.

Hari ini, kejadian seperti semalam belaku lagi ketika aq sedang menyiapkan infomasi mengenai St. John's Wort, Balm leaves dan Velerian root. Buktinya terhasil seperti PICs di bawah. Aq tertidur tangan aq masih dalam keadaan seperti menaip. Sedar-sedar aq tidak tahu dan faham apa tulis. Keadaan ini menjadi tanda tanya?
Setelah mengunakan enjin carian Google, aq mendapati keadaan aq alami sekarang ini adalah Excessive Daytime Sleepiness (EDS) atau dikenali sebagai Narcolepsy dalam bahasa perubatan. Merupakan sleep disorder, di mana seseorang itu boleh tidur dimana-mana dan bila-bila masa.

"Narcolepsy is a neurological condition most characterized by Excessive Daytime Sleepiness (EDS). A narcoleptic will most likely experience disturbed nocturnal sleep, confused with insomnia, and disorder of REM or rapid eye movement sleep. It is a type of dyssomia."

resource wikipedia

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails