2010/06/28

Beautiful is Pain

23 Jun 2010
Pulang sahaja daripada Krusus Ilmu Keluarga LPPKN: Pacanran Kasih (Kebapaan) bertemakan Bapa Alaf Baru di Malaysia Productivity Copporation (MPC) anjuran Lembaga Penduduk dan Pembangunan Keluarga Negara Negeri Johor, Aq terus ke Klinik Pergigian Uda untuk menanyakan berkenaan orthodontic braces.

Setahun yang lalu, kira-kira bulan Jun juga,
Aq mendapatkan opinion dan consultation daripada dentist di Klinik Pergigian Uda mengenai permalasahan gigi Aq. Sebab Aq teringin hendak pakai braces bagi membaiki taraf kehidupan. Dr. Kamal mencadangkan Aq memakai bridge akan tetapi Dr. Ashawi mencadangkan Aq memakai braces dengan kos RM 6K. Kalu bridge around 4K. Dr. Ashawi berkata Aq sudah terlambat 13 tahun sepatutnya Aq membuatnya ketika berumur 12 tahun. Kerana rawatan ketika itu sekadar membetulkan rahang di bawah. Kerana dalam kes Aq ini mungkin genetik rahang tinggi atau habit mengisap jari atau sebagainya. Mendapat result terbaik ketika 13 tahun yang lalu.

13 tahun yang lepas, sekitar tahun 1997.
Memang Emak Aq ada antor Aq ke Klinik Gigi di KP Seremban. Ketika appoiment pertama Aq tidak pergi kerana Su kepalanya berdarah, dan Emak terpaksa mendapat rawatan untuk ke Hospital. Lagipun masa itu Bapak Aq ke United Kingdom. So hasrat itu terkubur sehingga Aq mendapat galakan daripada Cat. Thanks Cat

23 Jun 2010
Dr. Ashawi mencadangkan Aq memakai sekarang juga kerana wang sudah ada. Dan kedua Dr. Ashawi akan berada di Bali selama seminggu. Aq sangat teruja. Akan tetapi Aq perlu berbincang dengan Cat terlebih dahulu.

Maka pada 24 Jun 2010 Aq mula hidup dengan braces. Mula Aq X-Ray di Klinik Pergigian Perbadanan Islam Negeri Johor. Biasalah masa proses memakai braces tidak sakit. Sakit datang ketika pasukan pilihan kalah dapat FIFA World Cup. He he he. Mula-mula bentuk gigi Aq sekarang di ambil dengan sejenis bahan rasa mual. Memandangkan Aq mouth breathing (bernafas melalui mulut) so kalu benda-benda pelik cepat mual. Lagi mual sebab favour di original bukan manggo. Kemudian gambar di ambil. Kemudian buat scaling.

Scaling okay lagi sebab Aq biasa buat. He he he. Ada new dentist berguru dengan Dr. Ashawi. Aq jadi model untuk mereka. Okay juga boleh Aq menambah ilmu. Kemudian mula pasang bracket. Kemudian pasang wire. Memang tidak sakit, biasa-biasa je. So dapat MC dan Aq bercadang EL Jumaatnya.

Selepas 12 jam pakai. Aq bisanya. Aq telan satu Ibufen. Lega sikit. Kemudian Aq mula kesan usler di sekitar mulut akibat terkena bracket. Adeh. Nyilu, sakit dan bisa mula datang. Aq mula pantang makan dan mula terliur dengan pelbagai makanan. Baru Aq faham perasaan Cat ketika berpantang. Aq baru 2 hari pakai dah mengidam macam-macam. Ha ha ha.

Kenalah pakai obat usler dan wax di bracket. Aq kena kerap gosok gigi dengan berus gigi orthodontic Colgate. Aq juga sentiasa berkumur dengan Colplax Sensitive di rumah dan di office dengan FreshBrust Listerine dan Oral Aid. Dan juga banyak minum air

Hari ini ramai yang menegur dan menanyakan soalan yang macam-macam. He he he. Di office lagi Aq kerap minum air dan berkumur kerana mulut cepat kering disebabkan enviroment yang berhawa dingin.

So sesiapa ingin memakai braces boleh ketik di Komuniti Braces

p/s: beautiful is pain.

5 ulasan:

Faiz Faiza berkata...

puas akak ngendap tgk gbr kt header sana, kot2 nampak braces tu kt blkg cawan tuh =)

baguslah, upgrade utk kebaikan. berapa lama kena pakai?

Yazid Husain berkata...

hahaha.
2 tahun kak.
haah betul. he

admin Komuniti Braces berkata...

Salam..Maaf lambat respon..blog anda sudah dipaparkan di Komuniti Braces.. Terima Kasih atas kesudian menyertai kami.. :)

Yazid Husain berkata...

terima kasih.

komuniti banyak membantu. thanks

admin Komuniti Braces berkata...

jom lawat komuniti.. :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails