2010/06/14

Additional Vaccine

10 Jun 2010, Eshal ada follow up check up di Klinik Pakar kanak-Kanak, Hostipal Pakar Sultanah Fatimah, Moa. MD check agak lama juga dalam 1 jam lebih. Kesimpulan tiada apa masalah dengan keadaan pupu Eshal yang selang 3-5 hari. MD bagi Lactul Syrup. Tapi Kami merasakan Lactul Syrup tidak sesuai dengan Eshal. Lalu Kami membeli ubat lain Skilax daripada Farmasi Tanjung. Just by drop.

11 jun 2010, Kami pun pulang ke Johor Bahru. Dalam tengah hari, Eshal muntah dalam 1 oz. Cat mencadang supaya mendapatkan consultation daripada Hospital Pakar Puteri. Aq sangat setuju.

Kami pulang ke Muo untuk mengambil Eshal untuk dibawa ke Hospital Pakar Puteri. Pergh bukan mudah Cat perlu medapatkan surat sokongan daripada Klinik Panel dahulu. Sebelum itu Eshal sudah pupu. Aq dengan ada pengalaman 3 tahun sampling. Aq menyampel sedikit pupu Eshal untuk tunjuk dengan Pead nanti. MD dekat Klinik Panel emo tidak tahu mengapa. Lantak janji dapat surat sokongan.

Di Hospital Pakar Puteri, Eshal dapat nombor 73. Ketika itu baru nombor 34. Kami juga diberi tahu dalam 3 jam. Semasa berjumpa Pead, Kami diberitau Eshal sihat dan cergas lagi aktif. Keadaan ini biasa terjadi kepada baby. Jangan risau. Lega. Eshal juga dapat suntikan tambahan Pneumococal Vaccine dan Rotavirus Vaccine.

Info:
Pneumococal Disease
Penyakit seperti pneumonia, meningitis, otitis media dan blood stream infection (bacteremia) yang disebabkan oleh Streptococcus pneumoniae yang juga dikenali sebagai pneumococcus. Ia senang berjangkit dikalang kanak-kanak melalui titisan yang dibebaskan ke udara melalui batuk atau bersin. Penyakit-penyakit ni boleh membawa maut.

Penyakit-penyalkit ini boleh diubati dengan antibiotik tapi antibiotik ni kesan dia lambat ambil masa. Jiak lambat dirawat penyakit ni boleh jadi kematian dan kecacatan kekal Ada juga Pneumococcus yang resistance pada sesetengah antibiotik.

Rotavirus Disease
Penyebab kepada diaherea, muntah-muntah yang teruk.

p/s: Untuk Eshal

2 ulasan:

cat berkata...

hehe
byknye slh spelling.ade jumpe blog best b.http://drleen.wordpress.com/ menarik..boleh suh ecel manje bace..

Yazid Husain berkata...

hehehe. nak cepat.
best best. eh he he

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails