2009/11/12

ReuseRefill Bottles


Dahulu kami kerap beli air mineral, asal haus sahaj anak tekak mesti air mineral menjadi sasaran. Lepas anak tekak berjaya dibasahkan dengan air. Lalu botolnya dibuang ke dalam tong kitar semula atau dibuang ditong biasa. Bayangkan jika 365 botol plastik dibuang bergitu sahaja. Ini berdasarkan kiraan 365 sehari untuk seorang. Kalu kami berdua jumlahnya sudah pasti 730 botol plastik dibuang bergitu sahaja.

Mula-mula Aq tidak terfikir untuk itu. Ialah mudah sahaja mendapat air mineral jika di pasaraya besar hanya harga sekitar RM0.68 hingga RM0.80 dan station minyak sekitar RM 1.00 hingga RM1.40. Secara purata RM365.00 setahun untuk setahun.

Sebulan yang lepas Cat ada beli bottle air Rubbermaid. Untuk dijadikan bekalan air ketika Aq berkerja. Aq juga tertanya-tanya kenapalah beli botol air yang agak mahal harganya, sekitar RM 20.00. Rupanya jenama Rubbermaid ini adalah salah satu cara atau langkah penjimatan terhadap penggantungan dengan botol plastik pakai buang dan jimat wang saku anda. Botol ReuseRefill Rubbermaid dapat mengurangkan kos sebanyak RM345.00 serta pengunaan 365 plastik botol secara puratanya. Bayangkan.

Manusia dewasa lelaki memerlukan sekitar 3700ml air setiap hari. Manakala manusia dewasa perempuan memerlukan sekitar 2700ml air setiap hari. Bayi, kanak-kanak dan remaja kurang daripada 1500 ml. Figure ini Aq tidak beberapa ingat kalu salah sila betulkan.

Mula-mula memang Aq tidak tahu keistimewaan botol ReuseRefill Rubbermaid. Akan tetapi sejak semalam Aq akan hargainya. Antara keistimewaannya adalah BPA (Bisphenol-A) free, FDA standard, dishwasher safe, leakproof design dan sebagainya. Itu semua agak penting tetapi yang lebih peting adalah selamatkan alam sekitar kita. Cara ini memang sesuai mudah dah ringkas hanya RM20.00 dapat selamatkan alam sekitar. Semalam kami beli lagi dalam sekitar RM16.00 dapat dua botol, sekarang ini rumah kami ada 3 unit. He he he.

Sedikit maklumat tetang BPA (Bisphenol-A). BPA adalah suautu bahan kimia yang digunakan dalam industri polycarbonate plastik. BPA ada memberikesan terhadap penguna seperti kesuburan, neurubalstoma dan punca kanser berdasarkan kajian semasa. Jika untuk mengelakan anda keracunan BPA sila baca simbol amaran pada plastik makanan anada, jika plastik tersebut adalah Type 7 dan Type 3 mengandungi BPA. Produk plastik Type 1, Type 2, Type 6, Type 5 dan Type 6 adalah bebas BPA.

Hendak makluman lagi sila ketik Rubbermaid RefiilReuse dan Rubbermaid Blogs

p/s: Drink More! Waste Less!

4 ulasan:

Hint PerihaL berkata...

mintak satu jid...ko beli kat mana?tesco ker?

Yazid Husain berkata...

kat jusco. sekarang tengah ada potongan 15% silakan. sehingga 17hb ini

ema_rahman berkata...

Tupperware brands pun ada jual ECO bottle. Baru launch. Bole reuse. Mmg sume product Tupperware selamat coz dbuat dr non-toxic material. Terbukti dr dulu2 lg.N lg, ada lifetime waranty.

Bole cek:
http://www.youtube.com/tupperwaremalaysia

Kalu minat,leh cek catalog 9 Nov 09.

"Save your world with Tupperware"

Yazid Husain berkata...

orait. save our environment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails