2009/08/25

Tepung Pelita

Ramadhan 4

Hampir dua kali ramadhan di Johor Bahru, Aq tidak dapat merasa keenakan Tepung Pelita. Sukar untuk mencarinya kerana sering kali peniaga bazzar salah anggap dengan Kuih Tako. Sebenarnya kedua-dua kuih ini mempunyai perbezaan. Kuih Tako berasal daripada Selatan Tanah Air manakala Tepung Pelita atau nama lainnya Kuih Sampan atau Kuih Jongkong berasal daripada Perak. Tepung Pelita dibalut dengan daun pisang manakal Kuih Tako dengan daun padan. Strukurnya kelihatan berbeza Tepung Pelita kelitan lembik sedikit dan kuran chantek rupa bentuknya manakal Kuih Tako strukur kelihatan keras dan chnatek paras rupanya.

Kami amat meminati Tepung Pelita. Puas mencari daripada Ramadhan pertama hingga kini. Sebenarnya dari tahun lepas lagi. Sudah merantau di Bazzar Ramadhan Sg. Abong Muar, Bazzar Ramadhan Senggarang, Bazzar Ramadhan Rengit dan Bazzar Ramadhan Taman Universiti, Skudai. Mintak bantuan kalian kamu semua mana hendak perolehi Tepung Pelita.

p/s: mengidam? sesiapa mengidam Tepung Pelita angkat tangan.

8 ulasan:

myself berkata...

akan survey bazar ramadhan berdekatan

Tanpa Nama berkata...

Assalamu'alaikum dan Salam Ramadhan,

Weh! Kuih tepung pelita tu memang feveret. Baru semalam berbuka dengan tepung pelita.

Tako tu yang ada macam agar-agar dan ketulan sengkuang tu kan?

Tapi, dalam banyak-banyak tepung pelita, ada satu yang memang terbaik. Tepung Pelita Konvo UiTM. ENtahlah, tak tahu kenapa, tapi memang sedap.

Kat perak ni pulak susah nak cari feveret aku (selain dari tepung pelita). Kuih akok. Asal dari kelantan. Aku mula kenali dia masa di Shah Alam. Manis dan lembut. Mudah di dapati di kafe menara, UiTM.

Owh! Aku ni rindu kat makanan ke, kat UiTM ni. Saya kene stop dulu, nanti berjela pula komen saya.

Selamat berbuka puasa. Dan semoga berjumpa dengan Tepung Pelita.

aiyrie@rizalman@gman

Cikgoo Jasz berkata...

Aku suka makan tepung pelita time sejuk. marveles!

Princess Liyana berkata...

huhu..yana tgk cm ada kt bazar utm..kat fab tu..tp tk surela..nnti tnye balik ek..;)

ehehe tepung pelita mmg sodappp;)

Yazid Husain berkata...

to myself
aq sudah jumpa semalam. gumbira dapat merasa tepung pelita.

to tanpa nama
aq sudah jumpa tepung pelita semalam. sedapnya. memang best. hilang gian selama 2 tahun. mendapat juga akhirnya.

haah, kuih tako yang ada agar @ jelly pandan bersama sekuang.

shah alam memang best semua makanan ada. he he he

to cikgu jasz
bestkan. memang sedapnya

to princess liyana
dah jumpa semalam di bazzar taman universiti.

- j o h a r i - berkata...

aku rasa yg kanan tu tepung pelita..kalo x salah aku la

Yazid Husain berkata...

kiri tepung pelita

:+:+: Ashikyn :+:+: berkata...

ajit!! i love kueh pelita.. my fav!!
sangat sedap ok..hehhe

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails