2009/04/30

Swine Flu: Influenza A/H1N1

Hari ini Aq melangkah ke kotak ketik masa seperti biasa. Dan mata seakan-akan ditarik ke papan kenyataan di office dengan rencana bertajuk "......why I eat pork when I'm half-malay.......". Membuatkan Aq tertarik membaca bersama dengan Boss Akuantan. Terima kasih Boss Akuantan karipap sardin tadi. Sedap! (iklan kejap). Ha ha ha. Beristifar panjang Aq sebentar setelah membaca rencana ini. Harap keturunan Aq dijauhkan daripada perkara seumpama itu.

image from Fudzail

Dunia sekarang dikejutkan dengan wabak selsema babi. Wabak selsema babi seumpama selsema burng, SARS dan sebagainya. Merupakan wabak berpunca daripda viruses jump species. Contoh mudah seperti HIV asalnya adalah SIV (Siamang Immunodeficiency Viruses) yang dihidapi oleh sekumpulan monyet di Afrika kemudian viruses itu mengalami mutasi dan mengubah RNA nya dan menyerang manusia. Tercetusnya wabak HIV serata dunia. Selalunya wabak jump species susah untuk mendapatkan vaksinnya. Ini kerana perubahan strukur RNA viruses tersebut. Dan kenapa SARS, Selsema Burung dan Selseme Babi lebih merbahaya, ini kerana berlaku perubahan pada dua jenis protien hemagglutinin (H) dan neuraminidase (N).

image from wikepedia

Jika SARS dan Selsema burung hanya jump species burung kepada manusia. Selsema babi lebih teruk lagi melompat daripada tiga species kehidupan, burung kepada babi kepada manusia. Entah beberapa kali strain RNA virus tersebut berubah. Sekarang hendak lalu di depan kawasan non-halal di pasaraya-pasaraya di sekitar Johor Bahru kena waspada. Prejustice. Harap kes JE dan Virus Nipah tidak berulang di Malaysia kembali.

p/s: Think!

6 ulasan:

- j o h a r i - berkata...

aduh ko ni..wat cerita tergantung2 la..
ape maksud ko "Harap keturunan Aq di jauhkan daripada perkara seumpama itu." itu??? kenapa dgn mereka yg nmpknya bahagia je itu..

ko ptt tau yg sifat ingin tahu aku ni sgt tggi..

Yazid Husain berkata...

pasal murtad ko boleh ketik di sini http://1426.blogspot.com/2009/04/why-i-eat-pork-when-im-half-malaythats.html

- j o h a r i - berkata...

then i understood..

"Harap keturunan Aq di jauhkan daripada perkara seumpama itu."
yazid-04/09

Yana Ismail berkata...

Minta dijauhkan...

Fairuz berkata...

moden..

Yazid Husain berkata...

to princess & fa

harap dijauhkan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails